Bratislava 24. marca (TASR) - Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) upozorňuje na pokračujúci trend prípadov nečestných praktík pri podomovom predaji plynu a elektriny. Na vyhrotený boj firiem o zákazníkov často doplácajú dôverčiví ľudia, obeťami takýchto podvodov sú najmä seniori. Informoval o tom dnes hovorca ÚRSO Radoslav Igaz.
V roku 2015 doručili podľa jeho informácií odberatelia na ÚRSO 512 podnetov. V roku 2016 ich bolo zatiaľ 130 (stav k 24. 3.), pričom ich počet nestále rastie.
Z konkrétnych sťažností od oklamaných zákazníkov podľa Igaza vyplýva, že obchodní zástupcovia pri uzatváraní zmlúv často používajú rôzne manipulačné metódy, aby ich zámerne uviedli do omylu. Predstavia sa ako zamestnanci "slovenských plynární či elektrární" a vyžiadajú si výpisy a faktúry za elektrickú energiu a plyn, aby získali čísla odberných miest.
Tzv. šmejdi zavádzajú nič netušiacich občanov tvrdením, že ich pôvodný dodávateľ končí a všetkých odberateľov prevezme nová spoločnosť a ak teraz neuzatvoria zmluvu, môžu zostať bez elektriny alebo plynu.
Niekedy tvrdia, že podpisom zmluvných formulárov získava zákazník lacnejšie energie, nič sa pre neho nezmení, iba faktúra mu bude chodiť od iného subjektu, prípadne, že uzatvára iba "predbežnú zmluvu", avšak obchodný zástupca úmyselne zamlčí skutočnosť, že na základe splnomocnení, ktoré odberateľ udelí pri podpisovaní novej zmluvy, príde k vypovedaniu ich pôvodnej.
Obchodní zástupcovia podľa hovorcu ÚRSO veľmi často zámerne manipulujú s pojmami dodávateľ a distribútor a takto u podvedených občanov vyvolajú dojem, že podpis zmluvy je len formalita.
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví upozorňuje, že oklamaný odberateľ si zvyčajne až neskôr uvedomí, že po návšteve obchodného zástupcu bude nasledovať vypovedanie jeho zmluvných vzťahov s pôvodným dodávateľom a zmena dodávateľa. Odrazu zisťuje, na čo udelil splnomocnenie a že sa svojím konaním vystavil zmluvnej pokute, ktorá je často v stovkách eur, na čo ho už obchodný zástupca "pozabudol" upozorniť. Mnohí ľudia sa tak odrazu ocitajú v zúfalej situácii.
Občanom, ktorí sa nechcú stať obeťami podobných podvodov, ÚRSO radí, aby poznali viazanosť zmluvy so svojím dodávateľom a zmenili ho iba na základe racionálnej úvahy. Regulačný úrad zároveň radí, aby nevpúšťali do svojich domácností podozrivých predajcov a vždy ich žiadali, aby sa legitimovali. Zmluvy, či tlačivá, ani tie tzv. "predbežné", nikdy netreba podpisovať v rýchlosti a unáhlene, ale treba si dať čas na rozmyslenie, aj niekoľko dní, a ak je to potrebné, treba sa poradiť aj s rodinou či známymi.
V snahe ochrániť odberateľov vypracoval ÚRSO informačnú brožúru "Užitočné informácie pre odberateľov elektriny a plynu v domácnosti". Možno ju nájsť na webovej stránke ÚRSO v odseku "Pre spotrebiteľa".
Igaz pripomenul, že ÚRSO rieši predovšetkým podnety a podania účastníkov trhu s elektrinou, plynom, teplom a vodou týkajúce sa dodržiavania úradom schválených cien, postupov a podmienok regulácie podľa zákona o regulácii a zákona o energetike. Venuje tiež zvýšenú pozornosť vybavovaniu podnetov a sťažností fyzických a právnických osôb, pričom s nimi osobne, písomne aj telefonicky komunikuje. Vybavuje aj podania vo veciach ochrany spotrebiteľa, vypracováva odborné stanoviská a v medziach kompetencií ustanovených zákonom rieši aj spory účastníkov trhu s energiami, pri riešení ktorých má na zreteli ochranu odberateľov v domácnosti.
0